
Dlaczego warto co kilka lat odświeżyć swoją stronę internetową?
Jest rzeczą oczywistą, że co kilka lat należy odświeżyć lub całkowicie przebudować swoją stronę WWW. Nie tylko dlatego, że zmieniają się trendy i standardy wizualne i po prostu kilkuletnia strona w Internecie wygląda jak 18 letni samochód, skutecznie zniechęcając potencjalnych Klientów do skorzystania z usług firmy która ją ma. Oprócz trendów w projektowaniu layoutu stron internetowych, zmianie ulegają również standardy technologii, która rozwija się bardzo szybko dając coraz szersze możliwości do wykorzystania dla projektantów stron WWW. Kolejne wersje HTML, nowe możliwości i biblioteki JavaScript, AJAX czy jQuery pozwalają na budowanie dużo bardziej przyjaznych i funkcjonalnych serwisów WWW. To jednak nie wszystko, wraz z rozwojem technologii programowania i tworzenia stron internetowych, bardzo szybko postępuje również rozwój urządzeń na których te strony są przeglądane. Obecnie nie jest niczym dziwnym ani niezwykłym, że szukamy informacji o produktach czy usługach używając telefonu komórkowego (smatphone) czy tabletu. Kilka lat temu odsetek wejść na strony internetowe za pomocą urządzeń mobilnych był znikomy, teraz natomiast stanowi to znaczący procent osób - czyli potencjalnych Klientów dla których warto dostosować treści tak, aby mogli je komfortowo przeglądać.

*dane łączone dla Bahrajnu, Egiptu, Jordanii, Libanu, Omanu, Zjednocznych Emiratów Arabskich, Arabii Saudyjskiej, Maroko, Algierii, Tunezji, Iraku, Kuwejtu, Kataru, Syrii, Jemenu, Libii oraz Autonomii Palestyńskiej
Według badań Gemius (z zeszłego roku) można zobaczyć, że w niektórych krajach europejskich udział urządzeń mobilnych w ruchu internetowym stanowi już ponad 20%. W Polsce jest to wg. tego badania 8%, jednak liczba ta ciągle rośnie. Zatem jest to kolejny powód dla którego warto, odświeżyć lub całkowicie przebudować swoją stronę internetową. Rozwiązania które były dobre 2-3 lata temu, teraz zupełnie się nie sprawdzają, dobrym przykładem jest chociażby Adobe Flash, który nie jest obsługiwany przez większość urządzeń mobilnych.
Dobrze, zdecydowałem się przebudować swoją stronę WWW, od czego zacząć?
Przede wszystkim, po za wyborem wykonawcy nowego serwisu internetowego czy strony WWW, należy przeanalizować obecną sytuację swojej firmy, jej oferty, Klientów, rynku i zastanowić się w jakim stopniu obecna strona internetowa odpowiada temu stanowi. Jest rzeczą oczywistą, że firmy niekiedy mocno ewoluują, poszerzają lub wręcz przeciwnie zawężają swoją ofertę mocniej się specjalizując w danych dziedzinach. Nowe możliwości rynkowe i doświadczenie pozwala również na dotarcie do innych grup Klientów, identyfikacja potrzeb pozwala również lepiej zrozumieć kto kupuje nasze produkty i usługi. To wszystko powinno zostać rozpoznane i zrozumiane. Strona Internetowa to wizytówka firmy i jest tworzona dla Klientów. Należy sobie odpowiedzieć na pytanie czy obecna strona WWW w 100% zapewnia dobre informowanie nowych lub obecnych klientów o naszej ofercie. Następnie należy przeanalizować ruch na obecnej stronie. W tym celu dobrze jest wykorzystać statystyki typu Google Analytics, Clicky, Piwik lub podobne. Im bardziej dokładne dane otrzymamy tym lepiej dostosujemy nową stronę. Ruch, wskaźniki wejść i przejść oglądających daje nam informacje czego ludzie szukają na naszej stronie i co należy bardziej uwydatnić, co rozwinąć a co jest niepotrzebne lub co było za mało dostępne czy widoczne dla odwiedzających. Po zebraniu i skonsolidowaniu tych danych możemy przystąpić do projektowania koncepcyjnego nowej strony internetowej. Wiemy już kto i czego szuka na naszej stronie, możemy zatem odpowiednio dostosować menu, zakładki i koncepcyjnie opracować nowy layout. Resztą zajmą się graficy i programiści.
Mam już projekt nowej strony, jej prototyp i wszystko dobrze działa, czy coś jeszcze powinienem zrobić i o czymś pamiętać?
Odpowiedź oczywiście brzmi TAK. Nowa strona, z nowym lepszym projektem graficznym, dostosowana do urządzeń mobilnych, z jaśniejszą i bardziej przejrzystą ofertą i nawigacją, przyjazna SEO (wyszukiwarką internetowym) to jeszcze nie wszystko co należy zrobić w przebudowywaniu strony WWW. Należy Pamiętać, że strona która do tej pory funkcjonowała już kilka lat w Internecie była wyszukiwana i odwiedzana przez Klientów, linki do niej zapewne gdzieś w Internecie istnieją (na forach, komentarzach, social medial etc.), zapewne niektóre podstrony wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google, czy Bing. Dlatego też, zamieniając stronę internetową na nową należy pamiętać aby wszystkie stare adresy podstron kierowały na adresy nowych podstron. Nowa strona zapewne będzie miała odrobinę lub całkowicie inną strukturę, trzeba zatem zapewnić odpowiednie przekierowania starych adresów na nowe. Być może niektóre podstrony nie będą odpowiadały w 100% nowym, jednak nawet wtedy należy przekierować je do zbliżonych treści lub stworzyć dodatkową podstronę wyjaśniającą dlaczego dana podstrona, czyli zapewne usługa lub produkt, nie jest dalej dostępny i zaproponować alternatywę. Jeśli ktoś chciał wejść na coś co mieliśmy, być może zakupi coś innego co oferujemy w zamian. Przekierowania starych adresów na nowe jest bardzo istotne, pozwala zachować wszystkie poprzednie wejścia i linki, zatem nie tracimy tego co miała stara strona WWW, a zyskujemy to co oferuje nowa. Podobnie zrobiliśmy my podczas niedawnej całkowitej przebudowy naszej strony internetowej. Poprzednia struktura stron była zupełnie inna i gdyby nie przekierowania na obecne adresy, wiele wyników z google kierowałoby do standardowej podstrony "błąd 404, strony nie znaleziono". Natomiast zastosowanie mechanizmu przekierowań pozwala na dostęp do wszystkich starych postów forum, na nowych adresach oraz do wszystkich podstron z naszą ofertą, które zostały zaindeksowane przez wyszukiwarki internetowe.
Skomentuj